Daan Staller Erkend Paardenarts

Doe Het Zelf

Diensten

Paarden met problemen

Doordat paarden niet meer 18 uur per dag eten, zoals in het wild ontstaan er afwijkingen aan het gebit die problemen geven. Paarden met grote haken op de voorste kiezen, gebroken, losse tanden of kiezen, een onregelmatig kauwvlak en ga zo nog maar even door, eten en malen slechter. Zelfs paarden met scherpe punten op de kiezen zullen minder lekker eten omdat er continu bij het kauwen een scherpe rand langs de tong en wang gaat. Hierdoor krijgen ze minder toegang tot voedingsstoffen en zullen ze minder goed functioneren en gezondheidsproblemen krijgen.

Een paard kan alleen goed presteren als hij zijn aandacht volledig bij zijn werk kan houden. Pijn is een afleiding die zorgt dat paarden zelfs kunnen staken. Pijn kan uit heel veel gebieden vandaan komen, onder andere de mond. Voorbeelden van elementen die pijn doen zijn wolfstanden en doppen waar een bit tegenaan komt. Door de vorm en de plek waar ze zich bevinden is het bij elke ophouding net of er een botte speld tegen het tandvlees en bot aankomt. Dit leidt af!

Ook onbalans en beperkte bewegingsvrijheid in de mond veroorzaakt pijn. Op het moment dat er een kies net wat langer is dan de andere kiezen, vergelijkbaar met als je eigen humane tandarts een te grote kroon aanbrengt, dan is er een probleem. Deze kies raakt eerder zijn tegenhanger, waardoor je een soort schommelbeweging in het kaakgewricht krijgt. Dit veroorzaakt overbelasting in het kaakgewricht en op den duur pijn. Hetzelfde beeld ontstaat bij meer eenzijdig kauwen en een mond die ‘op slot’ zit.

Kantelen en schudden met het hoofd is een teken van verzet, ondermeer veroorzaakt door een pijnlijke mond. Hierdoor krijg je een ongelijke belasting van de nek, hals,

rug en zelfs benen. Het paard krijgt op korte of lange termijn blessures die, indien niet verholpen, zelfs het einde van het paard kunnen betekenen.

Mobiele paardenkliniek voor gebitsverzorging